افق

دست نوشته‌های علی نادری

افق

دست نوشته‌های علی نادری

افق

وقتی افق می‌شود مقصدی که قرار است پرچمت را آنجا به زمین بکوبی، دیگر برای عمق نگاهت نهایتی نخواهی یافت. که فرمود: « تا شرک و کفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم.»
.:: حلقه فرزندان روح الله ::.

«مقتدرِ مظلوم» یعنی این..

چهارشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۱، ۰۱:۳۶ ب.ظ

مقتدر باشی، یعنی مولفه‌هایی که نشانه اقتدار و قدرت داخلی، منطقه‌ای و جهانی است را دارا باشی و بعد غرب تلاش کند با تبلیغاتش اثبات کند که مولفه‌های قدرتت چندان هم موثر نیست و نه تنها موثر نیست که در میان کشورهای جهان منزوی هستی.

طبیعی است که تلاش می‌کنی، مولفه‌های قدرتت را به نحوی به صورت موثر به کار ببندی که خیلی از کشورهای جهان، مجبور شوند با تو به تعامل بپردازند. مصر برای اینکه بتواند در منطقه نقش آفرینی کند، به کشورت سفر کند و قطر برای اینکه از قافله جا نماند خودش را به کنفرانس جهانی که تو میزبانش هستی برساند و دبیر کل سازمان ملل با اینکه غرب فشار زیادی به او وارد کرده، برای حفظ پرستیژش هم که شده در کنفرانست حاضر شود.

و تو تبلیغ می‌کنی که بر خلاف ادعای غرب، ایران منزوی نیست و بیش از هشتاد کشور به دعوت ایران پاسخ مثبت داده‌اند و غرب در ادعای انزوای ایران شکست خورده است.

تا اینجا بحث جدیدی مطرح نشده است، مثل سی وسه سال گذشته غرب مدعی انزوای ایران بوده و تو هم مثل سی و سه سال گذشته در برهه‌های مختلف از جمله موضوع افغانستان، لبنان، عراق، فلسطین، سوریه و پرونده هسته‌ای نشان داده‌ای که آنگونه که غرب می‌گوید منزوی نیستی و برای خودت مقتدری و حوزه نفوذ و تاثیرگذاری خاص خودت را داری.

اما داستان از آنجا شروع می‌شود که  در خبرها می‌خوانی بیش از هفتاد وزیر کشورهای مختلف در اجلاس نم در تهران شرکت کرده‌اند، آماری که شاید در مجامع عمومی سازمان ملل هم به ندرت بدست بیاید. بی اختیار به یاد سخنان همین چند ماه پیش هاشمی رفسنجانی می‌افتی که در مصاحبه با طیف نیویورکی‌ها از شرایط بد ایران در عرصه بین‌الملل می‌گوید: «از نظر خودم، فکر می‌کنم رویه فعلی مطلوب نیست. البته آقایان در اظهارات خود می‌گویند می‌خواهیم با همه دنیا رابطه داشته باشیم و همکاری کنیم. در صحبت، با حرف‌های دولت‌های گذشته فرقی ندارد. ولی عمل کردن به این خواست آن گونه نیست که الان آقایان رفتار می‌کنند. بالاخره بی‌جهت نیست که روابط ما با کشورهای همسایه در این مقطع این‌گونه تیره شده است.»

یا مصاحبه نظریه‌پرداز «واقع‌گرایی امریکایی» در ایران را به خاطر می‌آوری که شرایط بد ایران در عرصه بین الملل را که مفروض گرفته است هیچ، علت آنرا به چالش کشیدن نظام بین الملل از سوی ایران می‌داند و راه برون رفت از این شرایط را اصلاح رویه و به چالش نکشیدن نظام بین الملل. سریع القلم در مصاحبه مفصلش که سندی تاریخی از وادادگی طیفی از روشنفکران ایرانی به تفکر و تمدن غربی است می‌گوید: «اینکه الان روابط ما با عربستان در بدترین شرایط30 سال گذشته است، اینکه با اغلب همسایگان مشکل داریم، برمی گردد به ذهنیتی که از خودمان و جهان داریم. حالایا جهان اشتباه می کند یا ما.»

مقتدر باشی و حتی لس آنجلس تایمز هم به این اعتراف کند که امریکا نتوانسته است پس از سی سال تلاش اقتدارت را بشکند و آنوقت در داخل با مظلومیت تمام متهم باشی به اینکه شرایط سیاست خارجی و جایگاه بین‌المللی‌ات در بدترین شرایط و حالات است. آن هم از طرف همان‌هایی که بانی خفت‌بار ترین دوران سیاست خارجی ایران پس از انقلاب اسلامی بوده‌اند. اینجاست که با عمق وجود درک می‌کنی مقتدر مظلوم یعنی چه!

اینجاست که یاد این صحبت آقا می‌افتی که « جمهورى اسلامى نظامى است که تمام ارکان اقتدار معنوى در او جمع است؛ مقتدر است، امامقتدرِ مظلوم

و شاید اگر این بیان آقا را مرور کنی بیشتر به عمق مظلومیت این مقتدر مظلوم  واقف می شوی آنجا که می‌فرماید: « در زمینه‌‌ى ارتقاء جایگاه کشور در عرصه‌‌ى سیاست خارجى و مسائل بین‌‌المللى هم همین جور است. امروز در عرصه‌‌ى سیاست خارجى، ثقل و وزنه‌‌ى کشور با چند سال قبل تفاوت دارد؛ ما در مسائل، تأثیرگذاریم؛ اینها مهم است. در حوادثى هم که پیش آمده، ما تأثیرگذار بوده‌‌ایم - که آن، داستان جداگانه‌‌اى دارد - به نظر ما آن هم خیلى مهم است.»

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۰۶/۰۸
علی نادری

نظرات  (۱۷)

با سلام
مطلب شما در بخش وبلاگستان مجله شبانه باشگاه خبرنگاران لینک شد. در صورت تمایل باشگاه شبانه را به پیوندهای خود اضافه کرده و از طریق ایمیل باشگاه به ما اطلاع دهید تا ما نیز شما را به پیوندهای سایت اضافه کنیم.

weblagyjc@gmail.com

واقعا مطلب جالبی بود
خدا قوت دوست عزیز
با ذکر منبع تو وبلاگ عاشقانه ای به نام ولایت گذاشته شد
۰۹ شهریور ۹۱ ، ۰۸:۵۷ سنگرباقیمانده

این که سال گذشته عده ای غافل و نادان می گفتند «ما در شرایط شعب ابی طالب هستیم»و این«مقتدر مظلوم»می فرمود: «ما در شرایط بدر و خیبریم» یعنی همین ...

 

۰۹ شهریور ۹۱ ، ۱۳:۴۰ منیبتهخیهتب
 سال بعد یه انتخابات جدیده یادمون باشه که بعضی ها قبلا کاندید بودن اما حرفای خوبی نمی زدن و حالا میخوان از فراموشی ما استفاده کنن و یه کاری کنن بهشون رای بدیم. یا اینکه نامزد انتخابات نبودن اما کارایی کردن که بودار بوده و حالا سعی میکنن رد پای کاراشونو گم کنیم تا بتونن رای بیارن . یادمون باشه که اگه خواستیم رای بدیم به کسی رای بدیم که آقا رو آزار نده، چادر زنامونو از سرشون نکشه و خون شهدا رو پایمال نکنه به یاد ظهور باشه و قطعا از احمدی نژاد بهتر باشه چون حرکت به سمت جلو یعنی همین
salam ba zekre name manba dar vebloge asre tasooa gozashte shod.
۱۰ شهریور ۹۱ ، ۲۱:۳۳ زهرا تقوی راد
 سلام
بسیار جالب است با اجازه با ذکر منبع در وبم قرار دادم .
متشکرم
یا علی

فرزند علی مرتضی یعنی این ... شمشیر کشیده خدا یعنی این

لبیک بگو به خطبه فاطمیش .... فرماندهی کل قوا یعنی این

اللهم احفظ امامنا الخامنه ای

 با سلام مطلب شما در سایت هزارسنگر منتشر شد:

 ســلـــام
با "بازشنوایی یک فایل صوتی؛ آرایش جنگی بگیرید!" بروز هستم!
+ دانلود دو فایل صوتی مربوط به جایگاه فعال دانشجویی در دانشگاه از حاج حسین یکتا
ع.ب.ر.ت
ebrat.blogsky.com

۱۵ شهریور ۹۱ ، ۱۶:۱۲ عباس تقدسی نژاد

 علی جان سلام

مطلب جالبی بود

مقتدر مهجور یا محجوب قشنگتره

به وبلاگم سر بزن

یا علی

پاسخ:
سلام
تشکر
این اصطلاح حضرت اقاست
به نظر من هم خیلی پر مضمونه
مقتدر مظلوم
۱۹ شهریور ۹۱ ، ۰۱:۳۳ جانباز از اصفهان
 با سلام بر شما و دوستان

با مطلب مهم و قابل تأمل:

"مصباح ضربه ای سهمگین  بر خط اصیل انقلاب  وارد نمود"

به روز شده ام. دوستان حتما" مطالعه بفرمایید.

http://noore14c.blogsky.com
۰۲ مهر ۹۱ ، ۱۰:۰۲ سید مقدام حیدری
 سلام علیکم.
ولایت به گونه ای عمل می کند و این قدر مهربان است که به راحتی مظلوم می شود. ولی خدا و رهبر جامعه اسلامی همیشه مظلوم بوده است. اوج شرمندگی ما هم در صحرای قیامت آنجایی خواهد بود که نوبت به شمارش ظلمهای ما به ولیمان برسد.
 سلام ممنون از مطالبتون


علی اقا شما چندسالتونه؟
پاسخ:
سلام
29
:)

نمی دانم چرا همیشه ولایت باید مظلوم باشد.ولی تا این طلسم مظلومیت شکسته نشود مولا هم نخواهد آمد.خدا به ما توفیق دهد آدم شویم!

سلام استاد بزرگوار
رحمت خدا بر کلام و قلم شما و ان‌‌شاءالله همواره بر صراط حق بمانید ...
به تازگی به بلاگ بیان کوچ کرده‌ام و محتاج دستگیری شما بزرگان پیشکسوت هستم ...
یاری‌م کنید ...
اجرتان با حضرت آفتاب
التماس دعا ...
کسی که در 88 باشما مناظره کرد معاون سردبیر روزنامه ایران شد نظرت چیه؟؟
پاسخ:
نظرم اینه که افتخار می کنم اون زمان به وظیفه ام در حد توانم عمل کردم و الان هم منتقد مجموعه ای هستم که همچین عناصری درونش جا دارند و حزب اللهی ها از آن رانده می شوند
۰۶ تیر ۹۲ ، ۰۶:۴۳ سعید قبادی
سلام اخوی
شما لینک شدید
منتظر تبادل لینک
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی