افق

دست نوشته‌های علی نادری

افق

دست نوشته‌های علی نادری

افق

وقتی افق می‌شود مقصدی که قرار است پرچمت را آنجا به زمین بکوبی، دیگر برای عمق نگاهت نهایتی نخواهی یافت. که فرمود: « تا شرک و کفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم.»
.:: حلقه فرزندان روح الله ::.

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

قرار داد کرسنت، قرار داد فروش گاز هست به یک شرکت اماراتی. در اواخر دولت خاتمی این قرار داد امضا شد. مشکل این قرارداد این بود که گاز را به بهای بسیار اندک و با شرایطی کاملا یکطرفه به نفع طرف مقابل باید به فروش می رساندیم.
بعد از مدتی مشخص شد این قرار داد با وجود یکطرفه بودن وفاجعه بار بودن به لحاظ حفظ منافع ملی به این جهت باز هم امضا شده است که برخی از مدیران و مسئولین نفتی با رشوه ای که از *آقای  جعفر یعنی طرف اماراتی این قرارداد گرفته اند، زمینه امضا آنرا فراهم کرده اند.

در این زمینه پای برخی از مدیران نفتی دوره آقای زنگنه در میان است. والبته پای آقازاده مشهور و دوست عزیز او یعنی عباس یزدان پناه یزدی که البته این دو عزیز بزرگوار معروفترین دلالان نفتی دوره مدیریت زنگنه نیز به شمار می روند.
ایران با اطلاع از این موضوع و پس از رسانه ای شدن آن توسط کیهان، در دادگاه لاهه طرح دعوی کرد که این قرارداد یکطرفه است و با فساد و تبانی امضا شده و ما بر این اساس گاز نمی فروشیم.
دومین مرحله از این دادگاه در روزهای منتهی به رای اعتماد زنگنه ادامه داشت تا اینکه با معرفی زنگنه و در دست گرفتن امور نفت توسط تیم قبلی،طرف مقابل این بهانه را به دست آورد که ادعای فساد و تبانی در عقد قرار داد دروغ است چون مجریان وقت قرارداد اکنون مدیران نفتی هستند و در کشور  خود محکوم نشده اند.
بر این اساس اگر دعوی طرف مقابل پیروز شود، ایران نه تنها باید به قیمت فاجعه باری گاز بفروشد بلکه باید میلیاردها دلار بابت غرامت عدم اجرای توافقنامه هم بپردازد. رقمی که تخمین زده می شود تا 30 میلیارد دلار برآورد شده است. یعنی چند برابر پولی که دولت با تعلیق اینهم فعالیت هسته ای از امریکا دریافت کرده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۲:۴۵
علی نادری

پاسخی به تخریب ناجوانمردانه جلیلی و تیم مذاکره کننده سابق


این روزها امضاء توافقنامه ژنو بهانه‎ای شده برای تخریب وجهه سعید جلیلی توسط بانیان این توافق، شاید همین سیل مطالب ناجوانمردانه در تخریب جلیلی سبب شد تا این مقاله را به نگارش در بیاورم.
این نکته را ابتدا بگویم که این رویکرد که بجای بحث کردن بر سر محتوا و مواد توافقنامه فعلی، به بحث بر سر تیم های هسته ای و تلاش برای اثبات یکی و تخطئه دیگری بپردازیم همان مسئله فرعی است که ما را از اصل ماجرا در خواهد کرد. اصلا فرض را بر این بگیریم که تیم قبلی بدترین عملکرد را داشته است. امروز این توافق را تیم فعلی امضا کرده است، بسم الله! بگویید و بگوییم که چه گرفته ایم و چه داده ایم و در آینده چه باید بکنیم.

اما به هر حال دوستان ترجیح دادند که بجای بحث بر سر مفاد این توافقنامه به تخریب و تخطئه تیم قبلی بپردازند، اما نه بصورتی فنی و دقیق بلکه بگونه ایناجوانمردانه و همین ناجوانمردانه بودن و ظلمی که دیدم بر جلیلی رفته وادارم کرد تا ناگفته هایی از توافقات تیم قبلی را هم بازگو کنم.
....
اولین اقدام انتشار متنی بود که از آن با عنوان بسته پیشنهادی ایران در سال 88 یاد کردند. بعد از انتشار این متن که یک متن کلی و بدون ورود به جزئیات بود توسط این دوستان، یک مافیای رسانه ای بلافاصله متن مذکور را به همین عنوان در همه رسانه ها مثل عصر ایران و فردا و خبرآنلاین منتشر کرد تا به صورت ناخودآاگاه این پیغام را به مخاطب القا کنند که جلیلی با این ادبیات کلی مذاکره می کرده است و به همین دلیل هم به نتیجه نرسیده است
این در حالی بود که نه به زمان ارائه این بسته ونه الزامات زمان مذکور اشاره ای نشده بود. زمانی که این متن کلی به 1+5 ارائه شد ما در مراحل اولیه تثبیت فناوری هسته ای صنعتی خود بودیم و برای پرشدن دستمان در مذاکرات ناچار به خریدن زمان بودیم و چه شیوه  ای بهتر از مذاکره برای خریدن زمان.  
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۷:۲۰
علی نادری