افق

دست نوشته‌های علی نادری

افق

دست نوشته‌های علی نادری

افق

وقتی افق می‌شود مقصدی که قرار است پرچمت را آنجا به زمین بکوبی، دیگر برای عمق نگاهت نهایتی نخواهی یافت. که فرمود: « تا شرک و کفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم.»
.:: حلقه فرزندان روح الله ::.

برای حجاب چه باید کرد؟

دوشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۵۵ ب.ظ

این یک سوال است، سوال جدی و البته دغدغهای جدیتر برای این روزهای جامعه ما. کار جدی و خاصی در سطح کلان تا بحال برای موضوع حجاب ندیدهایم. همینکه چادر مشکی مان را با وجود امکان تولید جنس اعلا در داخل و حتی احداث دو کارخانه، هنوز از ژاپن و کره وارد میکنیم، یعنی آنقدر عزم وجود نداشته برای ساماندهی امر حجاب در سطح سیاستگذاری کلان فرهنگی.
همین شده که مقوله کار کردن برای حجاب خلاصه شده در امر به معروف و نهی از منکر و آنهم خلاصه شده در تذکر لسانی و بعضا فیزیکی و در نهایت چند تجمع اعتراضی به وضعیت حجاب.
اما چاره چیست؟
شاید خیلیها به این مقوله فکر کرده باشیم به اینکه ریشه کجاست و برای اصلاح روبنایی به اسم حجاب باید کدام زیربناها اصلاح و ترمیم شده و یا حتی تغییر کند؟ از صدا و سیما گرفته تا تولید لباس، تا سینما، تا اخلاق اجتماعی و فردی، تا تقویت بنیان خانواده و مقوله غیرت و ..
مدتی هست که یکی از این راهکارها را در ذهنم بالا و پایین کردهام و تصمیم دارم اینجا به اشتراک بگذارم تا نظر دوستان را هم بگیرم.
بنظرم در مقوله پوشش از ضعف جدی در امر *تیپ سازی رنج بردهایم و این روزها از آن ضربه میخوریم. اساسا سیاستگذاری خاصی در مقوله تیپ سازی در این سالها صورت نگرفته است و این شده که طرف مقابل در یک میدان بیرقیب، تیپ ساخته، این تیپ را ترویج کرده و بازار و ویترین را گرفته است، چون تولید داشته و تولید کرده است و در این میان مصرف کننده این کالای فرهنگی یعنی پوشش هم در یک بازار بیرقیب، تنها مشتری کالای موجود در بازار بوده است.
به نظرم گاهی هم باید به مقوله پوشش از این منظر نگاه کرد. از منظر یک کالای فرهنگی، مثل فیلم، موسیقی، کتاب و ... نگاهی به بازار کالاهای فرهنگی این روزهای کشور نشان داده که اتفاقا هرگاه جریان مومن فرهنگی وارد عرصه تولید شده و کالای خوب به بازار عرضه کرده، استقبال خوبی دیده است. ردپای این استقبال را در فروش کتاب های سوره مهر و استقبال از موسیقیهای امثال افتخاری و فیلمهای سینمایی پرفروش و سریالهای پسندیده شده مثل پایتخت میشود پیدا کرد.
بنظرم در عرصه پوشش هنوز به این بلوغ نرسیدهایم که میتوانیم تولید کالا و تیپ داشته باشیم. البته در مورد چادر بنظرم این اتفاق به خوبی افتاده است. امروز تیپهای مختلفی از چادر و به تبع آن چادری تولید شده است که شاید تا ده سال پیش در جامعه هرگز مشاهده نمیکردیم. طراحی، تولید، ترویج و استفاده از مدلهای مختلف چادر که هم از یک سو پوشیده است و حجاب برتر که همان چادر است را حفظ کرده و هم از جانب دیگر خوش تیپ است و به قول اهل مد، با کلاس.
براحتی و زودی هم این تیپهای چادر فراگیر شده است، چنانکه دیگر این روزها کمتر دختر جوان چادری را پیدا میکنید که از چادرهای مدل قدیم به سر کند. غالب چادریهای امروزی پوشش مورد علاقه خود را از چادرهای مدل جدید انتخاب میکنند، و شاید حداقل غالب چادرهای جوانی که من در دور و برم می بینم به این سمت رفتهاند. این نوع چادر به یک تیپ خاص پوشش مبدل شده است که فراگیر شده و طبیعتا برای تولید کننده هم به دلیل همین فراگیر شدن و طالب داشتن، کاملا بصرفه خواهد بود که اقدام به تولید و فروش آن بکند.
اما آیا همه بانوان جامعه ما چادر به سر میکنند؟ قطعا اینطور نیست و جمعیت قابل توجهی هم ترجیح میدهند حجاب داشته باشند اما چادری نباشند. برای آنها چه کردهایم؟
بنظرم یکی از کلیدهای اصلی حل مسئله حجاب، کار دقیق و اثرگذار در تیپسازی برای این قشر است. غالب این قشر از بانوان بدنبال کالای مناسب و از طرفی شیک و با وقار در بازار هستند. کالای مناسبی که ما هرگز به سمت تولید آن نرفتهایم و البته طرف مقابل ما سالهاست بر روی تولید آن کار کرده است. باید بپذیریم که برای بانوان غیرچادری جامعه نیز نیاز به تیپهای پوشیده اما شیک و همه پسنده حجاب داریم، آنها را تولید کنیم، ترویج کنیم و همه گیر کنیم.
تیپ حجابی که بانوان محجبه ترکیه و یا لبنان استفاده میکنند یک مثال برای این ایده است. این تیپها نوعی پوشش است که هم پوشیده است، حدود شرعی را رعایت کرده است، شیک و با وقار است و چادر هم نیست. وقتی چند ذهن خلاق و باهوش، بتواند تعدادی از این نوع تیپها را طراحی کند، مطمئن باشید که تولید کننده به دلیل صرفه اقتصادی به دنبالش خواهد رفت و خواه نا خواه پای خود را به صفحههای تلویزیون و سینما و مجلات هم باز خواهد کرد و براحتی فراگیر خواهد شد.
تیپ سازی نکرده ایم که ببینیم بسیاری از آنهایی که این روزها در جامعه بعنوان بد حجاب* به چشممان میآیند، بدلیل نبود کالای دیگر، سراغ کالای موجود در بازار رفتهاند، وگرنه من زیاد دیده ام بانوان غیرچادری را که به دلیل مورد پسند بودن تیپهای جدید چادر، به چادری شدن گرویدهاند.همچنان که تا وقتی وارد فیلسمازی و موسیقی و کتاب نشده بودیم گمان می کردیم همه بازار برای آنهاست.
...
پ ن: 
1. لطفا این ایده را چکش کاری کنید 
2. برای چاره اندیشی در مقوله حجاب اولین اولویت تبدیل مقوله حجاب از یک موضوع سیاسی به یک مقوله فرهنگی است. این همان چیزی است که دقیقا طرف مقابل نمی خواهد و بدنبال نمادسازی سیاسی از این مقوله فرهنگی است.
3. ایراد این شوهای لباسی که این چند سال میگذارند اینه که تیپهای تخیلی رو ترویج میکنند نه تیپی که واقعبینانه باشه و مورد پسند عامه و اصطلاحا پاپیولار

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۵
علی نادری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی